תמונה אחת שווה: פיטר האמיל. קולנוע דן. אוגוסט 1983.

Here are some never-before-published photos from Peter Hammill's first ever concert in Israel. Hammill's four shows took place at Kolnoa Dan (Dan Cinema), Tel Aviv, August 1983

כשפיטר האמיל שחוגג החודש 65 שנים להיוולדו, ביקר בפעם הראשונה בישראל, זה היה חלק מתקופה של פריחה מוסיקלית חסרת תקדים שהתקיימה כאן בתחילת-אמצע שנות השמונים. בשעה שמיטב בנינו נלחמו מעבר לגבול הלבנוני, בתל אביב ליבלבה התרבות האלטרנטיבית באינטנסיביות. הליקוויד, הפינגווין וקולנוע דן אירחו מגוון מדהים של אמנים, מהבלוז-רוק של אלווין לי, פיטר גרין ואריק ברדון ועד לניו ווייב של נינה האגן, איאן דיורי, באוהאוס, סוזי והבאנשיז (עם רוברט סמית' מהקיור כגיטריסט), מארק (אלמונד) והממבס (עם מאט ג'ונסון, לימים The The) ועוד. אחת ההופעות הזכורות ביותר היתה זו של פיטר האמיל, איש שליד ההגדרה "אמן קאלט" במילון אוקספורד צריכה להופיעי תמונה שלו. כמו ניק קייב בזמנו, גם האמיל הוא אמן שפופולרי בישראל ללא שום פרופורציה לפופולריות שלו במקומות אחרים בעולם, כולל בבריטניה מכורתו. בארצות הברית, נניח, פרט לכמה שדרני רדיו קולג'ים, האמיל אינו מוכר כלל. ובכלל, במשך כל ההיסטוריה שלו ושל להקתו, ואן דר גראאף ג'נרייטור, זכה האמיל לפופולריות הרבה ביותר ברחבי היבשת האירופית, במיוחד באיטליה וגרמניה. וכמובן, באופן קיצוני, בישראל. באוגוסט 1983 הגיע האמיל לישראל, בביקור ראשון מני רבים שיתקיימו בעשורים הבאים. המעריצים האדוקים קנו כרטיסים לכל שלוש ההופעות שתוכננו והאמיל הוסיף הופעה רביעית, שגם כרטיסיה נרכשו במהירות. ההופעות התקיימו בקולנוע דן, ברחוב הירקון (פינת טרומפלדור) בתאריכים 18, 20, 22 ו-23 באוגוסט.

HammillDan1983-a

להופעה הגעתי עם בן כיתה מהקיבוץ, היינו בקושי בני 15 וכל גיחה לתל אביב, העיר בשחור, היתה אירוע בפני עצמו: הנסיעה בקו 921, הסיבוב הריטואלי כלל חנויות כמו "סאבי" (שם קנינו כפתורים של להקות להצמיד לבגדים), האזנה אינסופית לתקליטים בחנות "בית התקליט" בפינסקר 42, ביקורים ב"אלגרו" בשינקין 10, "אלחוט" באבן גבירול, "גרמופון" בפרישמן ו"פאז" בכיכר מסריק ואולי גם פלאפל בדיזנגוף וסרט בקולנוע "פריז". היינו מסתובבים בעיר הגדולה עם שיער ארוך, מעיל עבודה קיבוצי מהוה בצבע חאקי, ג'ינס קרועים ונעלי בית משובצות של 'דפנה' וסופגים את התרבות העירונית הדקדנטית שמסביבנו מלוא ריאות. בדרך כלל, היינו ישנים בדירה של הקיבוץ ברחוב סירקין, ממש לא רחוק מקולנוע דן וממוקדי תרבות אחרים, מה שהיה יתרון עצום.

HammillDan1983-b

להופעה של האמיל הגעתי חמוש במצלמת הפילם הרוסית הישנה של אבא שלי. להקת החימום היתה ז'אן קונפליקט. היה צפוף מאוד, מזיע ונרגש. הקהל, שרובו לא זכה עד אז לראות את האמיל, פרט לבהייה בצילומים על עטיפות התקליטים, שר איתו את כל המילים והציף את האולם הדחוס בתשואות, קריאות ביניים והפגנת אהבה כללית. האמיל, שנראה בתחילה המום מעט מעוצמת ההערצה, נתן הופעה מדהימה, כשהוא מלווה בנשפן האקסצנטרי דייויד ג'קסון. וכדי לפנק את הקהל, שרובו כאמור קנה כרטיסים לכל ההופעות, רשימת השירים שבוצעו השתנתה מערב לערב. בסך הכל ביצע האמיל כ-25 שירים שונים בארבע ההופעות,  כשהוא מכסה חומרים מתחילת שנות השבעים ועד לשירים מאלבומים חדשים (דאז) כמו Patience  ו- Enter K.

HammillDan1983-c

שנה לאחר מכן, האמיל חזר לישראל. הוא הופיע באמפי ווהל בגני יהושע עם מה שתואר כאיחוד של ואן דר גראאף (אבל לא היה ממש כזה). להקת סיאם (בהרכב: שפירו, גולדמן, פיין, אגבבה) חיממו. יום אחד אולי אעלה תמונות מההופעה ההיא. בינתיים, הנה כמה מלפני 30 שנה, בקולנוע דן, יהי זכרו ברוך.

HammillDan1983-d

לחצו כאן לרשימת השירים שבוצעו בההופעות

אבי עבודי כתב בזמנו ביקורת על ההופעה (לחצו לקריאה באנגלית)

————————————————————-

קולנוע דן כיום

ggg kolnoa dan

תגים: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

אודות סגול 59

מוזיקאי. ראפר. כותב. מלמד. מתרגם. מנגן. מקשיב. מרצה ב'רימון'.

12 תגובות ל-“תמונה אחת שווה: פיטר האמיל. קולנוע דן. אוגוסט 1983.”

  1. bddaba אומר:

    אני הייתי ב-1984 בקולנוע דן איתו ועם האיחוד הזה של ואן דר גראף. היה חזק. ההופעה הראשונה שראיתי. תודה על הפוסט והתמונות הנדירות. שרון רז

  2. ‫צביקה שחורי‬‎ אומר:

    הייתי שם ב-1983 . אני מתנצל שצעקתי כל ההופעה Time Heals 🙂 תודה על התזכורת והתמונות

  3. יוסי לנדוי אומר:

    תודה על השיתוף.
    זכיתי לראות את האגדה לראשונה ב 96 בפסטיבל הפסנתר שניהל אומנותית פורטיס.
    מאז הייתי בכל הופעותיו בארץ ובהופעת איחוד של vdgg ב 13.6.2006 ברומא.
    ייסדתי בפייס קבוצה peter hammill fans שמונה 580 איש מרחבי העולם, אשמח אם תשים שם חומרים.
    שוב תודה על המאמר

  4. בועז כהן אומר:

    הייתי בהופעה הזו. איזה קטעים.

    • sagol59 אומר:

      בהחלט! היה דחוס ומרשים ביותר.
      אגב, צילמתי גם בהופעה אחרת שלו, עם ואן דר גראאף/K Group באמפי ווהל בפארק הירקון, כמה שנים אחר כך. להקת 'סיאם' חיממה. אעלה בהמשך.
      תודה על התגובה, בועז.

    • sagol59 אומר:

      תודה רבה, יוסי! ההופעה שמתועדת בוידאו התרחשה שנה אחרי ההופעה שבתמונות (שהיתה רק של האמיל בפסנתר וגיטרה, יחד עם דייוויד ג'קסון בכלי נשיפה)

  5. zeevikatzir אומר:

    תודה רבה על הפוסט שבהחלט מעלה זכרונות גם מהמופע בקולנוע דן וגם ממופע "האיחוד" של VDGG. אני נכחתי בהופעה שנערכה בקולנוע דן בתאריך 14/8/1984(יש לי את צילום הכרטיס).
    האם הוא הופיע בקולנוע דן גם בשנת 1983 וגם בשנת 1984? כבר לא ממש זוכר… בכל מקרה ראיתיו גם באמפי וואהל.

    אהלן זאב, תודה על התגובה.
    לא סמכתי רק על הזיכרון שלי מהופעות… מבדיקה באתר הרשמי של האמיל עולה שאכן הוא הופיע בחודש אוגוסט 83 בקולנוע דן (ארבע הופעות! עם דייויד ג'קסון) ובשנה שלאחר מכן, עם ה-K GROUP גם בקולנוע דן (שתי הופעות) וגם הופעה אחת באמפי ווהל. ההופעה באמפי ווהל היתה האחרונה שלהם בהיסטוריה בהרכב הזה, של ארבעה אנשים.

    • sagol59 אומר:

      אהלן זאב, תודה על התגובה.
      לא סמכתי רק על הזיכרון שלי מהופעות… מבדיקה באתר הרשמי של האמיל עולה שאכן הוא הופיע בחודש אוגוסט 83 בקולנוע דן (ארבע הופעות! עם דייויד ג'קסון) ובשנה שלאחר מכן, עם ה-K GROUP גם בקולנוע דן (שתי הופעות) וגם הופעה אחת באמפי ווהל. ההופעה באמפי ווהל היתה האחרונה שלהם בהיסטוריה בהרכב הזה, של ארבעה אנשים.

      • zeevikatzir אומר:

        תודה על התגובה, רק מלדבר על המיל זה כבר מעורר כבוד וזכרונות נעימים.

כתיבת תגובה